نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلّم تراز جمهوری اسلامی از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا |
کد مقاله : 1089-HMT-FULL |
نویسندگان |
عبدالرضا شیرکوند *1، ناصر شیرکوند1، ملیحه شه دوست2 1علوم تربیتی - پیشوا- دانشگاه فرهنگیان - پردیس زینبیه 2دبیرستان دوره متوسطه اول حضرت زینب (س) |
چکیده مقاله |
چکیده پژوهش حاضر با هدف واکاوی، نقش دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلّم تراز جمهوری اسلامی از دیدگاه اساتید و دانشجو معلّمان دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه شهرستان پیشوا انجام گرفته است. سوال اصلی این است که آیا دانشگاه فرهنگیان به عنوان مرکز ثقل تعلیم و تربیت ، می تواند در زمینه تربیت معلّم تراز جمهوری اسلامی نقش بسزایی داشته باشد؟ در این پژوهش از دانشگاه فرهنگیان دانشگاه به عنوان دانشگاهی پیشرو و متمایز با سایر دانشگاه های کشور سخن رفته که یکی از مهم ترین راهبردها و اهدف اصلی آن، تربیت معلّم فاخر در تراز انقلاب اسلامی است . یافته این پژوهش نشان دهنده این است که دانشگاه فرهنگیان با داشتن مولفه هایی نظیر مدیریت شایسته ، توانمندی علمی- فرهنگی اساتید ، اجرای مطلوب درس کارورزی ، برنامه ی درسی نیاز محور ، برگزاری کرسی های آزاداندیشی ، استفاده از منابع درسی متنوع و جدید ، امکانات کتابخانه ای به روز ، فضای مطلوب و آزاد علمی ، تدریس معلّمان پیشکسوت و اجرای مسابقات و المپیادهای علمی می تواند در تربیت معلّم تراز جمهوری اسلامی ایران نقش بی بدیلی را ایفاء نماید که در بین مولفه های فوق توانمندی علمی- فرهنگی و تربیتی اساتید از لحاظ تاثیر در رتبه ی اوّل و مولفه ی اجرای مسابقات و المپیادهای علمی در رتبه ی دهم قرار دارد . واژگان کلیدی: دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلّمان، آموزش و پرورش ، تربیت معلّم ، تراز جمهوری اسلامی ایران . |
کلیدواژه ها |
دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلّمان، آموزش و پرورش ، تربیت معلّم ، تراز جمهوری اسلامی ایران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |