مطالعه آموزش سواد رسانه در ایران و جهان و ارائه مدل آموزشی سواد رسانه جهت تدریس معلمان در دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1067-HMT-FULL |
نویسندگان |
احسان کشت ورز کندازی *1، محمود رستمی2 1دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت. ایران. 2گروه علوم تربیتی، دانشگاه شیراز. ایران. |
چکیده مقاله |
درعصری که ارتباطات به سطحی از پیشرفت وگستردگی رسیده که جهان را به دهکدهای توصیف میکنند که دیگر مرزبندی درآن معنایی ندارد وحاکمیت افکار جهانی را «رسانه» در اختیارگرفته است، لازم است تاهمهی اعضای اینجامعه علاوه بر سوادخواندن و نوشتن به شیوه سنتی، به سواد جدیدی بهنام «سوادرسانه» مجهز شوند تا بتوانند بهصورت نقادانه و متفکرانه به پیامهای این رسانه واکنش نشان دهند. در این میان، کودکان و نوجوانان به عنوان قشری که بیشتر وقت خود را صرف این رسانهها میکنند و از قدرت تحلیل حداقلی برخوردار هستند، در اولویت قرار میگیرند. از یک دهه پیش، برخی از کشورهای جهان، دست به اقداماتی در زمینه آموزش سوادرسانه زدند که در آمریکا، کانادا و در آسیا، ژاپن پیشگام در این حرکت هوشمندانه بودند. تجربههای کشورهای مختلف، دانشگرانبهایی است که ما میتوانیم با استفاده از آن تا حدودی عقبافتادگی خود را در این زمینه جبران کنیم و با در نظر گرفتن شرایط بومی خود، به الگوی بومی آموزش سواد رسانهای دست یابیم. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و همچنین سند تحول راهبردی نظام تربیت رسمی و عمومی، به کلیات وضرورت این آموزش اشاره شده است واین زمینه را برای فعالیتهای بیشتر فراهم کرده است. درنتیجه، این پژوهش یکمدل پیشنهادی برای آموزشی سوادرسانه بر اساس بومیسازی مدلهای کشورهای پیشگام و اظهارنظرهای صاحبنظران این زمینه برای بهبود این مدلها میباشد که دانشآموزان مقطعابتدایی دوره اول و دوم و والدین آنها را دربر میگیرد. لازم به ذکر است، اطلاعات با استفاده از روشکتابخانهای و با بررسی منابع و متون مرتبط جمعآوری شده است. |
کلیدواژه ها |
سواد رسانه، مدل آموزشی، دانشآموزان، دوره ابتدایی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |