بیمحتوایی دروس فلسفه تربیت در ج.ا.ا. و فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج.ا.ا. و مغفول ماندن درس فلسفه تعلیم و تربیت در برنامه درسی |
کد مقاله : 1054-HMT-FULL |
نویسندگان |
حمید جعفریان یسار *1، فرزانه جعفریان یسار2 1گروه علوم تربیتی پردیس آیت اله طالقانی دانشگاه فرهنگیان تهران (قم) ایران 2آموزگار آموزش و پرورش ناحیه 2 قم |
چکیده مقاله |
مقدمه: تقریباً در برنامه درسی هر کشوری که به نوعی نظام آکادمیک تعلیم و تربیت دارد، برنامه درسی فلسفه تعلیم و تربیت ـ با عناوبن مختلف و متفاوت؛ وجود دارد. در جمهوری اسلامی ایران، قبلاً از تأسیس دانشگاه فرهنگیان درس «اصول و فلسفه آموزش و پرورش به ارزش 3 واحد»، وجود داشت. اما در برنامه درسی جدید، دو دروس فلسفه تربیت در ج.ا.ا. 3 واحد و فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج.ا.ا. 2واحد؛ پیشبینی شده است. هدف این مطالعه، آسیبشناسی حذف درس «اصول و فلسفه آموزش و پرورش» و رونمایی از کاستیهای جدی دروس فلسفه تربیت در ج.ا.ا. و فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج.ا.ا.؛ است. روششناسی: این مطالعه به روش مصاحبه و تحلیل اسنادی انجام شده است. نمونه آماری اساتیدی هستند که حداقل یکبار این دروس را تدریس کردهاند. یافتهها: عنوان و هدف دقیق دروس فلسفه تربیت در ج.ا.ا. و فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج.ا.ا.؛ برای بسیاری از اساتید روش نیست. این دروس محتوای منسجمی ندارد. نتیجهگیری: سند تحول بنیادین، محتوایی با قابلیت چشمانداز و به عنوان محتوای آموزشی تلقی نمیشود. معلمان و دانشجومعلمان برای فهم و درک ماهیت و هدف تعلیم و تربیت به نگاه فلسفی در تعلیم و تربیت نیاز دارند، که دروس جدید این نیاز را تأمین نمیکند. بنابراین تعریف مجدد درس فلسفه تعلیم و تربیت، ضرورتی انکارناپذیر است. |
کلیدواژه ها |
فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه تربیت در ج.ا.ا.، فلسفه تربیت رسمی و عمومی در ج.ا.ا.، برنامه درسی تربیت معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |