تعیین مؤلفه های بالندگی حرفه ای اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1051-HMT-FULL
نویسندگان
اسد حجازی *، فاطمه دریکوند
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی و تعیین مؤلفه های بالندگی حرفه ای اعضای هیات علمی در دانشگاه فرهنگیان به منظور ارائه یک چارچوب مفهومی طراحی و اجرا شد. روش تحقیق از نوع ترکیبی اکتشافی است که به شیوه متوالی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. ابتدا در مرحله کیفی از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مؤلفه های بالندگی اعضای هیات علمی شامل 4 مولفه آموزش، پژوهش، خدمات اجتماعی و فردی شناسایی شدند. جامعه آماری تحقیق کلیه اعضای هیأت علمی پردیس‌های سراسر کشور دانشگاه فرهنگیان به تعداد (930 نفر) بودند که نمونه‌ای 208 نفری به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته‌ بالندگی‌حرفه ای استفاده شد که پس از مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران (20 نفر)، 4 مؤلفه در30 بعد شناسایی و به گویه‌های پرسشنامه تبدیل شدند. برای تعیین روایی محتوا از دیدگاه استادان و جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی‌تأییدی استفاده شد. همچنین در راستای تحلیل‌های تکمیلی از معادلات ساختاری برای مدلسازی روابط علی با تأکید بر نرم‌افزار لیزرل بهره‌گیری شد. یافته های پژوهش نشان داد، تحلیل‌های مدل‌یابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با داده‌ها مورد حمایت قرار دادند. نتایج این پژوهش می‌توانند دریچه های جدیدی را برای توجه بنیادی به بالندگی حرفه‌ای اعضای هیأت علمی و ایجاد تغییرات مطلوب در بازنگری برنامة بهسازی منابع انسانی بگشایند.
کلیدواژه ها
بالندگی اعضای هیات علمی، بالندگی حرفه ای، کیفیت آموزش عالی، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی