اثربخشی درس پژوهی بر خودکارآمدی تصوری معلمان |
کد مقاله : 1048-HMT-FULL |
نویسندگان |
محسن شعبان *1، فاطمه ایزدیان2، محیا قادری3، مرتضی نصیریان2، پردیس احمدی شاهدانی3 1دبیر زبان انگلیسی/آموزش و پرورش 2آموزگار / آموزش و پرورش 3آموزگار/ آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
درس پژوهی، روشی نوین و برخاسته از آموزش و پرورش ژاپن است که شامل طراحی، تدریس، مشاهده، ارزشیابی و بازنگری مشارکتی گروهی از معلمان در کلاس درس میشود. این پژوهش بهمنظور مطالعه اثربخشی روش درس پژوهی بر خودکارآمدی تصوری معلمان انجام گرفته است. خودکارآمدی تصوری یکی از مؤلفههای مهم نظریه بندورا است. این تحقیق به شیوه پیشآزمون– پسآزمون با گروه کنترل انجام گرفت. جامعه آماری شامل معلمان کلاس سوم مدارس ابتدایی پسرانه نواحی شهر اصفهان بود و نمونه شامل 24 معلم از 8 مدرسه میشد که بهطور تصادفی ساده انتخاب و در گروههای آزمایشی (12 نفر) و کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. ابزار جمعآوری دادهها فرم بلند مقیاس احساس کارآمدی معلمان تشانن– موران و هوی بود. پس از اجرای پیشآزمون و برگزاری پنج جلسه آموزش برای گروه آزمایشی و یک جلسه هماهنگی برای گروه کنترل، درس پژوهی به مدت 12 هفته و در 12 موضوع درسی ریاضی در گروه آزمایشی اجرا و درنهایت پسآزمون اجرا و نمرات اختلاف با استفاده از آزمون تجزیهوتحلیل واریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که درس پژوهی موجب تقویت خودکارآمدی تصوری معلمان در عوامل مدیریت کلاس درس، فعال کردن دانش آموزان و استفاده از راهبردهای آموزشی میشود. |
کلیدواژه ها |
درس پژوهی، خودکارآمدی، خودکارآمدی تصوری معلمان، عملکرد |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |