نقش کارورزی در هویت حرفه ای دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1042-HMT-FULL
نویسندگان
حسین احمدی *
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هرکدام از عناصر برنامه درسی تربیت‌معلم نقشی در این فرآیند تکوین هویت معلمی به شکل مستقیم یا غیرمستقیم ایفاء می‌کنند. کارورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دروس دوره کارشناسی در این دانشگاه می‌تواند یکی از مؤثرترین دروس در این حوزه تلقی شود. عده ای معتقدند طی دوره کارورزی به دلایل متعددی برای هویت حرفه ای دانشجویان آثار مثبتی دارد از جمله این که آنان را با تجربیات حرفه ای، فضای کاری، محدودیتها، مقررات و ... آشنا می کند. در مقابل نگرش گروه دیگری به کارورزی منفی است، از جمله این که نارضایتی های معلمان با سابقه از نظام آموزشی را منتقل می کند، انگیزه دانشجو-معلمان را کاهش می دهد، احساس منفی نسبت به توانایی معلمان با سابقه ایجاد می کند و... گروه سوم نیز دیدگاه مشروط به کارورزی داشته و معتقدند باید طی دوره کارورزی انتخاب مدرسه بدرستی صورت گیرد به این خاطر که سایر عوامل در زمینه کارورزی اثر زیادی بر کارورز دارند. هدف این تحقیق مطالعه کیفی نقش کارورزی در تکوین هویت دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان است که با استفاده از مباحث طرح‌شده توسط دانشجویان فارغ‌التحصیل در درس پروژه انجام گردیده است. مطالعه نشان می‌دهد که کارورزی هم آثار مثبت و هم آثار منفی بر روی هویت حرفه‌ای دانشجو-معلمان داشته است. عوامل متعددی در این مورد مؤثر بوده‌اند که برخی از این عوامل عبارت‌اند از: محیط مدرسه، استاد کارورزی، معلم راهنمای کارورزی، نوع مدرسه، تجربیات قبل دانشجو و ... در پایان با توجه به تجربیات دانشجو-معلمان راهکارهایی برای بهبود نقش کارورزی در هویت حرفه‌ای دانشجو-معلمان ارائه‌شده است.
کلیدواژه ها
کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، برنامه درسی، دانشجو-معلم، معلم راهنمای کارورزی، استاد راهنمای کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی