بررسی و شناسایی مؤلفههای موفقیت معلمان نمونه کشوری |
کد مقاله : 1013-HMT-FULL |
نویسندگان |
مرتضی پورشیرازی *1، محمد کاظم قائدی2 1معلم آموزش و پرورش 2معلم/ آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
برای هرکسی که امیدوار است بتواند یک معلم خوب شود همواره این سؤال در ذهنش وجود دارد که چگونه میتوان یک معلم خوب بود؟ بهره بردن از گفتار معلمان نمونه کشوری و نیز همنشین شدن با آنان شاید بتواند راز کسب موفقیت در این حرفه را آشکار سازد. پژوهش حاضر از نوع پژوهش کیفی است که به روش زیستنگاری که یکی از زیرمجموعههای پژوهش روایی است انجامشده است. در پژوهشهای زیستنگاری تجربه یک یا چند فرد گردآوریشده و گزارش پژوهش به شیوه پژوهش روایتی تدوین میشود؛ بنابراین در این پژوهش، محققان از طریق بررسی مصاحبهها معلمان نمونه کشوری، شناسایی مؤلفههای موفقیت معلمان نمونه کشوری بودهاند. به این پس از بررسی و مطالعه متن بهصورت مکرر و با استفاده از روش کدگذاری باز صورت گرفت و کدهایی حاصل گردید. سپس کدهایی که دارای مشترکات معنایی و مفهومی بودند در دستههای واحدی قرار گرفتند و به این شکل دستههای کمتری حاصل گردید. در مرحله آخر بهمنظور تقلیل دستههای به وجود آمده در مرحله دوم و یافتن مضمونهای کلیتر سعی شد با یافتن نقاط مشترک بین بیستودو مقوله به وجود آمده، مضامین متن کشف و تعیین شوند. درنهایت چهار مضمون کلی که عبارتاند از: 1- ویژگیهای شخصیتی و اخلاقی معلمان نمونه 2- روابط انسانی معلمان نمونه 3- مهارتهای حرفهای معلمان نمونه 4- ویژگیهای کلاس درس معلمان نمونه، به دست آمدند. معلمان علاقهمند میتوانند با مدنظر قرار دادن این مؤلفهها اساسی و افزودن سایر مؤلفههای دیگر بر آنها، بر کیفیت کار خود و نهایتاً کیفیت نظام آموزشی بیفزایند. |
کلیدواژه ها |
مؤلفههای موفقیت، معلمان نمونه، پژوهش روایی، معلم موفق |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |