شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بهینه کاوی پرورش منابع انسانی در آموزش و پرورش با استفاده از تکنیک تاپسیس (مطالعه موردی : آموزش و پرورش منطقه خورش رستم)
کد مقاله : 1009-HMT-FULL
نویسندگان
ابراهیم طاهری نمهیل *1، محمد طاهری نمهیل2
1آموزش و پرورش
2شبکه بهداشت خلخال
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر رتبه بندی عوامل موثر بر بهینه کاوی پرورش نیروی انسانی در سازمان آموزش و پرزرش منطقه خورش رستم بود. تحقیق حاضر با توجه به هدف مورد مطالعه کاربردی و از جهت روش استنتاجی و توصیفی– تحلیلی (استقرایی) و از جهت طرح تحقیق تلفیقی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش در بخش شناسایی عوامل موثر بر بهینه کاوی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش رتبه بندی کردن پرسشنامه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان و مدیران آموزش و پرورش منطقه خورش رستم بوده اند که از بین آن ها تعداد 100 نفر به روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند (گلوله برفی) به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش کدگذاری در بخش شناسایی عوامل و با روش تاپیسیس در بخش رتبه بندی عوامل تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل موثر بر بهینه کاوی شامل شامل حس گرایی، تفکر استراتژیک، مهارت در مدیریت ، مشارکت سازمانی، تعهد سازمانی، توانمندسازی کارکنان، و همکاری می باشد که حس گرایی در بین آن ها دارای بالاترین اولویت می باشد. این عوامل به صورت مارپیچی بر یکدیگر تاثیر دارند و تاثیر می پذیرند، بنابراین آموزش و پرورش برای رسیدن به بهینه کاوی و عملکرد بهینه نیاز به یک نگاه فراجناحی و فرامدیریتی دارد تا بتواند به اهداف خود برسد.
کلیدواژه ها
بهینه کاوی، منابع انسانی، رتبه بندی، تاپسیس، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر