بررسی تأثیر ارزشیابی توصیفی بر روش تدریس معلمان ابتدایی استان فارس
کد مقاله : 1395-HMT-FULL
نویسندگان
مریم فتحی1، محمد حسین زارعی *2
1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی ، دانشگاه پیام نور مرکز خرامه
2استادیار گروه علوم تربیتی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران
چکیده مقاله
این تحقیق به بررسی تأثیر ارزشیابی توصیفی بر روش تدریس معلمان ابتدایی استان فارس می‌پردازد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرای تحقیق کمی و توصیفی - پیمایشی است. جامعه‌ آماری این تحقیق عبارت است از همه‌ معلمان ابتدایی استان فارس که در سـال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ در مدارس ابتدایی این استان مشغول به تدریس می‌باشند. حجم جامعه‌ ۱۵۳۲۳ نفر شامل (۸۷۱۹ مرد و ۶۶۰۴ زن) می‌باشد. حجم نمونه طبق جدول مورگان شامل، ۳۷۵ نفر شامل (۲۱۳ مرد و ۱۶۲ زن) که به صورت تصادفی خوشه ای و در شهرستان‌های مهر و لامرد می‌باشد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسشنامه‌ی‌ محقق ساخته ارزشیابی توصیفی و روشهای تدریس می‌باشد. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای پایایی از آلفای کرنباخ که به ترتیب( ارزشیابی توصیفی ۰.92 و در پرسشنامه‌ی روشهای تدریس ۰.۹۰ ) محاسبه شد. داده‌ها با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی و استنباطی(فریدمن، کروسکال والیس و کولموگروف- اسمیرنوف)تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که ارزشیابی توصیفی بر روش تدریس معلمان در کلاس‌ دارای تأثیر معناداری می‌باشد و باعث تغییر اساسی در سبک تدریس معلمان شده است.
کلیدواژه ها
معلمان مقطع ابتدایی، ازشیابی توصیفی، روش تدریس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر