بررسی تأثیر ارزشیابی توصیفی بر روش تدریس معلمان ابتدایی استان فارس |
کد مقاله : 1395-HMT-FULL |
نویسندگان |
مریم فتحی1، محمد حسین زارعی *2 1کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی ، دانشگاه پیام نور مرکز خرامه 2استادیار گروه علوم تربیتی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران |
چکیده مقاله |
این تحقیق به بررسی تأثیر ارزشیابی توصیفی بر روش تدریس معلمان ابتدایی استان فارس میپردازد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرای تحقیق کمی و توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از همه معلمان ابتدایی استان فارس که در سـال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ در مدارس ابتدایی این استان مشغول به تدریس میباشند. حجم جامعه ۱۵۳۲۳ نفر شامل (۸۷۱۹ مرد و ۶۶۰۴ زن) میباشد. حجم نمونه طبق جدول مورگان شامل، ۳۷۵ نفر شامل (۲۱۳ مرد و ۱۶۲ زن) که به صورت تصادفی خوشه ای و در شهرستانهای مهر و لامرد میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات دو پرسشنامهی محقق ساخته ارزشیابی توصیفی و روشهای تدریس میباشد. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای پایایی از آلفای کرنباخ که به ترتیب( ارزشیابی توصیفی ۰.92 و در پرسشنامهی روشهای تدریس ۰.۹۰ ) محاسبه شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی(فریدمن، کروسکال والیس و کولموگروف- اسمیرنوف)تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که ارزشیابی توصیفی بر روش تدریس معلمان در کلاس دارای تأثیر معناداری میباشد و باعث تغییر اساسی در سبک تدریس معلمان شده است. |
کلیدواژه ها |
معلمان مقطع ابتدایی، ازشیابی توصیفی، روش تدریس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |