بررسی تأثیر تناسب کلاس درس و استفاده از فناوری آموزشی بر روش تدریس معلمان مقطع ابتدایی(مطالعه موردی: مدارس عشایر استان فارس) |
کد مقاله : 1394-HMT-FULL |
نویسندگان |
یعقوب رحمانی1، محمد حسین زارعی *2 1آموزگار و مدیریت مجتمع روستایی- عشایری 2استادیار گروه علوم تربیتی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران |
چکیده مقاله |
کلاس درس به عنوان مرکز یادگیری دانشآموزان میتواند باوجود فضای مناسب و دسترسی دانش-آموزان به انواع مواد آموزشی فرصت یادگیری را برای آنها گسترش دهد. وجود تناسب قابلقبول در کلاس و انواع ابزارهای آموزشی هنگام اجرای روشهای تدریس با توجه به تفاوتهای فردی دانش-آموزان شرایطی را پدید میآورد که مفاهیم آموخته شده با درک کاملتری دریافت شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تناسب کلاس و فناوری آموزشی بر روش تدریس معلمین عشایر استان فارس میباشد که حجم جامعه با نمونه برابر بوده و شامل تمام آموزگاران مقطع ابتدایی که در سال تحصیلی 97-1396 در آموزش و پرورش عشایر فارس در چهار نمایندگی مشغول به تدریس بودهاند میباشد. روش پژوهش کمی- پیمایشی است و برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است، که برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوایی و برای پایایی از آلفای کرنباخ (پرسشنامه تناسب کلاس درس]77/0[ و استفاده از فناوری آموزشی]81/0[) استفاده شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل واریانس و آزمون t استفاده شده است. بین متغیرهای تناسب کلاس و فناوری آموزشی، با متغیر وابسته (روش تدریس) رابطه معنادار وجود دارد. نتایج نشان داد که متغیرهای تحصیلات، سن و جنسیت معلمین بر تناسب کلاس و استفاده از فناوری آموزشی تأثیری ندارند. |
کلیدواژه ها |
تناسب کلاس، فناوری آموزشی، روش تدریس، معلمان و کارشناسان خبره، آموزش و پرورش عشایر فارس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |