بررسی جایگاه و نقش تفکر انتقادی در ارتقای تربیت معلم
کد مقاله : 1386-HMT-FULL (R1)
نویسندگان
سیدصالح اسدی *1، سیدمحمدرضا امام جمعه2، لیلا ابراهیم خانی3
1کارشناس مسؤول پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش شهرستان کبودراهنگ و مدرس دانشگاه فرهنگیان همدان
2دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
3آموزگار شاغل در آموزش و پرورش شهرستان کبودراهنگ
چکیده مقاله
تفکر انتقادی نوعی تفکر هدفمند منحصر بفردی است که متفکر به طور منظم و به طور عادتی، معیار و استانداردهایی مدبرانه را برای فکر کردن برقرار نموده، مسئولیت ساختار تفکر را می پذیرد و آن را بر اساس استانداردها هدایت می کند و تأثیر و کارایی تفکر را بر اساس هدف، معیار و استانداردها ارزیابی می کند. امروزه صاحب نظران، تفکر انتقادی و خلاّق را به عنوان برونداد اصلی تعلیم و تربیت نوین معرفی می کنند و آموزش تفکر پایه اصلی ظهور آن می باشد. این نوع تفکر در تربیت معلم نیز جایگاهی ویژه دارد. این نوع تفکر، به عنوان جنبه ی مهمی از عملکرد حرفه ای در معلمی مورد توجه قرار گرفته است. هم چنان که معلمی از حالت شغل به سمت حرفه پیشرفت داشته است، نیاز به مهارت های شناختی و ارتباطی، معلمان را از وظیفه محوری به سمت مهارت محوری مبتنی بر دانش پیشرفته، سوق داده است. آموزش و ارتقای تفکرانتقادی در تربیت معلم، با توجه به اهمیت آن در عملکرد تحصیلی دانشجویان و تربیت معلمانی ماهر بیش از پیش محسوس است. با توجه به اهمیت تفکر انتقادی در رشد دانشجومعلمان، در این مطالعه بر آن شدیم تا با روشن ساختن واژه ی تفکر انتقادی، ویژگی های این نوع تفکر و مشخصه های متفکر انتقادی، چگونگی تدریس و شکوفاسازی ، روش های ترویج و لزوم به کارگیری و پیامدهای آن را در تربیت معلم بررسی نماییم.
کلیدواژه ها
تفکر انتقادی، ارتقا، تربیت معلم، مهارت های تفکر انتقادی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر