بررسی رابطۀ انعطاف پذیری شناختی با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان اردبیل |
کد مقاله : 1384-HMT-FULL |
نویسندگان |
فاطمه امیدوار الیلهسر *1، بهنام صحرانورد2 1دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل 2هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
با توجه به این که یکی از مؤلفههای اساسی کارکرد اجرایی، انعطافپذیری شناختی است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه انعطافپذیری شناختی با انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجومعلمان خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان اردبیل انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی و جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجومعلمان خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل است که حداقل یک نیم سال از تحصیل آنها گذشته باشد. با توجه به این که جامعه پژوهش به دو زیر گروه جنس و سال ورود تقسیم میشود به روش نمونهگیری چند مرحلهای 125 نفر از دانشجویان خوابگاهی انتخاب گردید. معیارهای خروج از مطالعه، تکمیل ناقص پرسشنامه و عدم تمایل دانشجو جهت حضور در مطالعه بود. ابزارهای پژوهشی پرسشنامهی انعطافپذیری شناختی (CFI) و پرسشنامهی انگیزه پیشرفت هرمنس (AMT) میباشد. یافتههای پژوهشی در زمینهی انعطافپذیری شناختی و انگیزه پیشرفت دانشجویان خوابگاهی نشان داد که 8 درصد آنها دارای انعطافپذیری پایین (نمره کسب شده بین 20 الی 80) و 92 درصد دارای انعطافپذیری بالا (نمره کسب شده بین 81 الی 140) و نیز صفر درصد دارای انگیزه پیشرفت پایین (نمره کسب شده بین 29 الی 50)، 8 درصد دارای انگیزه پیشرفت متوسط (نمره کسب شده بین 51 الی 72) و 92 درصد دارای انگیزه پیشرفت بالا (نمره کسب شده بین 73 الی 116) بودند. میانگین نمره کل آزمون انعطافپذیری شناختی 89/13 ± 24/102 با حداقل 69 و حداکثر 137 و آزمون انگیزه پیشرفت هرمنس 30/8 ± 23/84 با حداقل 59 و حداکثر 101 بود. نتایج پژوهش نشان داد که میان انعطافپذیری شناختی و انگیزه پیشرفت همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
انعطاف پذیری شناختی، انگیزه پیشرفت تحصیلی، دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |