تجارب دانشجو معلمان از کیفیت محیط آموزشی مدارس در دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان (مطالعه موردی پردیس فاطمه الزهرا(س( تبریز) |
کد مقاله : 1376-HMT-FULL |
نویسندگان |
حمیده حقیقت *1، اسماعیل اولی2 1گروه آموزش شیمی دپارتمان علوم پایه پردیس فاطمه الزهرا (س) تبریز دانشگاه فرهنگیان 2--------------- |
چکیده مقاله |
محیط آموزشی مناسب در دوره کارورزی با فراهم سازی فرصت های یادگیری برای دانشجویان، نقش مهمی در آماده سازی آن ها جهت بکارگیری دانش آموخته شده در شرایط شغلی واقعی دارد. از آنجایی که تجارب دانشجویان در محیط آموزشی بر کیفیت یادگیری آن ها موثر است؛ مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب اولیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در واحد کارورزی از کیفیت محیط آموزشی مدارس صورت گرفته است. کیفیت محیـط یادگیـری شـامل همـه ی امکانهـای فیزیکی، روانی، عاطفـی و عامل های فرهنگی-اجتماعی ای اسـت که بر رشـد و تعالـی یادگیرنـده در یـک محیط آموزشـی تاثیر میگذارند. این مطالعه با مشارکت 64 دانشجوی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش ابتدایی، در دو سال تحصیلی 97-96 و 98-97 دانشگاه فرهنگیان در پردیس فاطمه الزهرا(س) تبریز در دوره کارورزی 1 و 2 صورت گرفته است. روش جمع-آوری داده ها تجزیه و تحلیل گزارشات روایی دانشجویان و کدگذاری از کیفیت محیط آموزشی مدارس و مصاحبه حضوری از آن ها بوده است. با بررسی نتایج، ٤ طبقه اصلی و ١٥طبقه فرعی شامل 4 مورد مربوط به شرایط و امکانات محیط آموزشی٬ 4 مورد مربوط به عملکرد معلم راهنما٬ 3 مورد مربوط به تعامل دوسویه دانشگاه با مدارس محل کارورزی و 4 مورد مربوط به فضای فکری دانشجو معلمان به عنوان عوامل تاثیرگذار بر کیفیت محیط آموزشی استخراج گردید. ایـن بررسـی نشـان داد که علیرغم تلاش های صورت گرفته برای برگزاری مناسب دورهی کارورزی این دوره از نظر کیفیت محیط آموزشی در سطح مطلوب و مورد رضایت دانشجویان قرار نداشته است. |
کلیدواژه ها |
تجارب دانشجو معلمان٬ کیفیت محیط آموزشی مدارس٬ کارورزی٬ رضایتمندی |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |