بررسی تطبیقی آموزش معلمان در چهار کشور استرالیا، کانادا، فنلاند و سنگاپور
کد مقاله : 1375-HMT-FULL
نویسندگان
مهشید گلستانه *1، سید محسن موسوی2
1گروه شیمی- دانشکده علوم پایه
2سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
فرایند انتخاب، آموزش، استخدام و آموزش‌های ضمن خدمت معلمان در هر کشوری نشان دهنده اهمیتی است که آن کشور به تعلیم و تربیت افراد جامعه می‌دهد. وجود مؤلفه‌های متعدد، منسجم و مکمل در ارتباط با استخدام افراد واجد صلاحیت، آموزش و توانمندسازی آنان برای اطمینان از این‌که تمام مدارس و دانش‌آموزان از معلمان کارآمد بهره‌مند می‌شوند، از ویژگی‌های نظام‌های پیشرو تعلیم و تربیت در جهان است. در این مقاله با مرور مقالات و ادبیات، چگونگی آموزش معلمان در چهار کشور استرالیا، کانادا، فنلاند و سنگاپور که دارای سیستم‌های شاخصی در زمینه استخدام، آماده‌سازی، نظارت و توانمندسازی حرفه‌ای معلمان در سطح جهانی هستند، تشریح و با هم مقایسه شده است. در ابتدا، تفکر این کشورها در مورد سیاست‌ها و چگونگی آموزش معلمان بررسی شده است. سپس اقدامات آن‌ها در زمینه‌های استخدام، آماده‌سازی، شروع به کار، توسعه حرفه‌ای و بهبود عملکرد معلمان توصیف شده است. نتایج نشان می-دهد که سیستم‌های موجود در هر چهار کشور به‌طور مداوم در حال اصلاح هستند و همگی معتقدند که فرایند یادگیری معلمان هنگام اتمام تحصیلات دانشگاهی کامل نمی‌شود، بلکه قدرتمندترین یادگیری به هنگام شروع به کار معلمان در مدرسه آغاز می‌شود. از این رو در این کشورها پشتیبانی سازمان یافته‌ای از معلمان به هنگام ورود به حرفه و ادامه کار صورت می‌گیرد.
کلیدواژه ها
آموزش معلمان، توسعه حرفه‌ای معلمان، آموزش بین‌المللی، تعلیم و تربیت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر