بهبود علاقه مندی دانش آموزان پایه پنجم دبستان دخترانه حکیمه به درس ریاضی و انجام فعالیت های عملکردی |
کد مقاله : 1372-HMT-FULL |
نویسندگان |
ندا باقری *1، حیدر ذبیحی2، الهام اصلانی3 1دانشگاه بیرجند-گروه علوم تربیتی 2هیات علمی دانشگاه فرهنگیان اصفهان 3مدیر و مدرس آموزش و پرورش اصفهان |
چکیده مقاله |
تحقیق حاضر از نوع توصیفی و از نوع اقدام پژوهشی است. در این تحقیق 35 نفر از دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی از دبستان حکیمه ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر لنجان در سال تحصیلی 98-1397 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شد. برای این پژوهش علاوه بر مشاهده رفتار از مصاحبه و نیز سایت های مختلف علمی جهت گردآوری اطلاعات در خصوص علاقه مندی به یک درس استفاده شد. سپس راه حل هایی پیشنهادی برای دانش آموزان انجام و نتایج تحلیل شد. یافته ها: پس از اعتبار بخشی توسط گروه پژوهش، به اجرای راهحلهای انتخابی اقدام شد، که عبارت بودند از: 1. تنظیم جدولی به منظور ارزشیابی تشخیصی و تکوینی و تعیین روش تدریس؛ 2. تشکیل انجمن کودکان ریاضیدان؛ 3. تنظیم فرم ارزشیابی فعالیتهای عملکردی دانشآموزان تنظیم شبکهی تلوزیونی ویژهی کودکان. پس از اجرای راهحلهای فوق، نتایج نشان داد که فراوانی دانشآموزان علاقهمند به یادگیری مفاهیم ریاضی از 7 نفر در اوایل سال تحصیلی به ۱۴ نفر در پایان سال تحصیلی افزایش یافته است. نتیجه گیری: استفاده از روشهای متنوع تدریس، متناسب با هدف هر درس، ارائه فعالیتهای عملکردی به دانشآموزان با توجه به تفاوتهای فردی، نیازها و علایق آنان و تشویقهای مناسب، تقویت حافظه دیداری و شنیداری، پرورش دقت و توجه فراگیران، در قالب بازی های هدفدار، در افزایش میزان علاقهمندی آنان به درس ریاضی و انجام فعالیتهای عملکردی آن، می تواند بسیار مؤثر باشد. بنابراین به مسئولان مدارس پیشنهاد می شود که این امر را در برنامه ریزی های آموزشی خود اعمال نمایند. |
کلیدواژه ها |
درس ریاضی، فعالیتهای عملکردی، علاقهمندی، ارزشیابی، دانشآموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |