بررسی و مقایسه مدلهای مختلف توسعه حرفهای معلمان |
کد مقاله : 1370-HMT-FULL |
نویسندگان |
مهشید گلستانه *1، سید محسن موسوی2 1گروه شیمی- دانشکده علوم پایه 2سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
امروزه توسعه حرفهای معلمان توجه زیادی را به خود مشغول کرده است بهطوری که نیاز معلمان به پیشرفت و بهبود مستمر تواناییها و مهارتهای حرفهای را نمیتوان نادیده گرفت. تنها راهی که از طریق آن میتوان آموزش و یادگیری با کیفیت و مؤثر ارائه داد، توسعه حرفهای کارآمد است زیرا به معلمان کمک میکند تا ایدهها، دانش و مهارتهای جدیدی را برای ارائه مطالب در کلاسهای خود بدست آورند. هدف توسعه حرفهای معلمان، ارتقاء کیفیت زندگی آنان و مؤلفه ای مهم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. با وجودی که تعداد فزاینده ای از مقالات بر جنبه های خاص توسعه حرفهای متمرکز است، مقالات اندکی وجود دارد که طیف مدلهای مختلف توسعه حرفهای را با هم مقایسه کند. بنابراین در این مقاله با مرور مقالات و ادبیات، 9 مدل توسعه حرفهای که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد بررسی شده است که شامل مدلهای آموزش، جایزهای، مبتنی بر کاستیها، آبشاری، مبتنی بر استاندارد، مربیگری/مشاورهای، جامعه عمل، اقدام پژوهی و تحول آفرین است. ویژگیهای هر مدل، منابع قدرت و فرمهای دانشی را که از طریق هر مدل خاص میتواند توسعه یابد، شرح داده شده است و در نهایت چارچوبی برای دسته بندی این مدلها معرفی گردیده است. |
کلیدواژه ها |
توسعه حرفه ای، مدل، آموزش معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |