بررسی چالش های حرفه ای معلمان تازه استخدام(مورد: فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان)
کد مقاله : 1365-HMT-FULL
نویسندگان
سحر گودرزی *1، علی نوری2، هدایت الله اعتمادی زاده3
1دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش-گروه علوم تربیتی دانشگاه ملایر
2دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه ملایر
3استادیار برنامه ریزی درسی دانشگاه ملایر
چکیده مقاله
آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم و زیربنایی در کشور به شمار می‌رود و معلمان به عنوان اصلی ترین عضو این سازمان اهمیت و جایگاه زیادی در جامعه دارند. نظر به اهمیت نقش معلمان و اعتبار و ارزشی که برای معلمان متصور است، پرداختن به چالش‌های حرفه ای و شغلی معلمان اهمیت زیادی در شکوفایی و بهره وری بالاتر آنها دارد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و دسته بندی چالش های حرفه ای معلمان تازه استخدام شده در فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و با رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی انجام گردید. جهت جمع آوری داده های این پژوهش، از روش مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و پرسشنامه باز پاسخ استفاده گردید و تعداد 20 نفر از معلمان تازه استخدام شهر بروجرد (20 نفر فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان) مورد مصاحبه قرار گرفتند که نتایج مصاحبه ای آنها به روش تحلیل مضمونی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده های حاصل از مصاحبه نشان داد که آنها به طور عمده با هشت گروه چالش-های مربوط به برنامه درسی، آموزش معلمان، مناسب نبودن فضاهای آموزشی مدرسه و کلاس درس، مسایل شغل معلمی، تعامل با دانش آموزان و والدین آنها، مدیریت مدرسه و همکاران آموزشی و سنجش و ارزشیابی مواجه هستند.
کلیدواژه ها
آموزش و پرورش، چالش حرفه ای، معلمان تازه کار، دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر