محورهای اصلی و فرعی پنجمین همایش ملی تربیت معلم

1- مبانی تربیت معلم، اسناد بالا دستی و نظریه های علمی

- مبانی فلسفی، جامعه شناختی،روانشناختی،تاریخی، زیبایی شناسی و هنری ، و دینی تربیت معلم

- نظریه های علمی تربیت معلم

- سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران

-سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

-سند برنامه درسی ملی

-سند راهبردی دانشگاه فرهنگیان

- سند آمایش آموزش عالی

2- وضعیت موجود تربیت معلم و آسیب شناسی آن و نگاه به آینده

-آسیب شناسی  اسناد برنامه های درسی تربیت معلم در ایران

- آسیب شناسی برنامه های آموزشی در حال اجرا در دانشگاه فرهنگیان

-آسیب شناسی رویکردهای آماده سازی معلمان در نظام تربیت معلم و نظام دانشگاهی

-آسیب شناسی کیفیت روابط انسانی در مدرسه و تاثیر آن بر رویکرد های تربیت معلم

-آینده پژوهی در آموزش و نظام تربیت معلمان

- نظام تربیت معلم و جامعه

-کارورزی در تربیت معلم ،آسیب شناسی، تحلیل وضعیت موجود و آینده پژوهی

- ارزیابی کیفیت نظام تربیت معلم در ایران

-اشکال جذب در تربیت معلم

-ساختار و مدیریت دانشگاه فرهنگیان

-تربیت معلم در رشته های تخصصی و برای دوره های تحصیلی مختلف

3- تجارب بین المللی تربیت معلم و روندهای جهانی

-تربیت معلم در کشورهای آسیایی پیشرو

-تربیت معلم در کشورهای اروپایی ، آمریکایی و افریقایی

- مشاهیر جهانی تربیت معلم

-تربیت معلم و نهادهای بین المللی

4- آموزش و بهسازی معلمان

- حمایت و هدایت حرفه ای معلمان

- کارورزی (کار ورزی معلمان ابتدایی(چند پایه، با نیازهای ویژه،عشایر و  ...)

- کارورزی و آموزش های ضمن خدمت معلمان برای موضوعات مختلف درسی(ریاضی ، علوم ، ادبیات و ...)

-آموزش و یادگیری الکترونیکی ، معلم و رسانه، سواد و فناوری و شبکه های اجتماعی و فناوری های جدید در تربیت معلم

-موانع و چالش های موجود در آموزش و بهسازی معلمان

- نقش شرکاء و مخاطبان در آموزش و بهسازی معلمان

- آسیب شناسی دوره های ضمن خدمت معلمان

-استانداردهای آموزش معلمان

5- مدرسه و تربیت معلم

-         معلم مطلوب در نگاه دانش آموزان

-         چالش های فرهنگی- زبانی در مدارس  و تربیت معلم

-         تعامل مدرسه و معلم

-         تعامل مدرسه و دانشجو معلمان

-         برنامه درسی پنهان مدرسه در شکل گیری هویت معلمی دانشجو معلمان

- محیط های آموزشی و نقش آن بر تدریس معلمان

6- تجارب زیسته معلمان

-تجارب زیسته معلمان از تدریس

-درس پژوهی- اقدام پژوهی- روایت پژوهی

- تجارب زیسته دانشجو معلمان ( حضور در کلاس هاس دانشگاهی- کارورزی-مدرسه و...)

- تجارب زیسته معلمان و دانشجو معلمان از دوران تحصیلات خود در دوره های آموزشی ( از ابتدا تا دانشگاه)